Patricia Di Loreto







Patricia Di Loreto: Manifesting in two times, in two cultures 
In the exhibition Manifest in Two Times, Patricia Di Loreto invites us to witness a little of her artistic journey over the last decade, between her hometown, Buenos Aires, and her adopted city, Florianópolis, in Santa Catarina, Brazil.
The title of the exhibition evokes a diptych from 2019, The Manifest, a painting in which Patricia creates a dynamic composition, offering several possible scenarios to the viewer: a female figure speaks, or sings, into a microphone, in front of dozens of young people watching her, clapping, cheering, or simply observing. We could generate a mirroring of the exhibition itself, where the artist also exposes herself, she also “speaks” to her audience, expresses herself poetically. And in the title of the exhibition, Manifest in Two Times, Patricia evokes her two moments, Buenos Aires and Florianópolis, bringing works created in both places, in different periods.
Patricia Di Loreto talks to both cultures using volumes of colors, lines and figures that reveal stages of her creation process and her journeys between countries and costumes. In the monotypes, the lines, which give movement and set up their own scenes around the figures, are like the paths taken by the artist in these ten years between Brazil and Argentina. Each line, painted or grooved, evokes Patricia’s trajectories, between countries, between cities, between cultures, between groups that allow dialogues and associations, which the artist never fails to evoke in her images.
Trajectories are present between techniques as well. While the paintings explore encounters, told with colors, textures, and collages, in scenes with figures that invite us to dialogue with them, in the monotypes the lines, solids and voids offer another space for creative dialogue.







Patricia Di Loreto: Manifestándose en dos tiempos, en dos culturas
En la exposición Manifesto em Dois Tempos/ Manifiesto en dos tiempos, Patricia Di Loreto nos invita a presenciar un poco de su recorrido artístico a lo largo de la última década, entre su ciudad natal, Buenos Aires, y su ciudad de adopción, Florianópolis, en Santa Catarina, Brasil.
El título de la exposición evoca un díptico de 2019, El Manifiesto, un cuadro en el que Patricia crea una composición dinámica, ofreciendo al espectador varios escenarios posibles: una figura femenina habla, o canta, frente a un micrófono, frente a decenas de jóvenes la gente la mira, aplaude, anima o simplemente observa. Podríamos generar un reflejo de la exposición misma, donde la artista también se expone, “habla” a su público, se expresa poéticamente. Y en el título de la exposición, Manifesto em Dois Tempos/ Manifiesto en dos tiempos, Patricia evoca sus dos momentos, Buenos Aires y Florianópolis, trayendo obras creadas en ambos lugares, en diferentes épocas.
Patricia Di Loreto habla con ambas culturas a través de volúmenes de colores, líneas y figuras que revelan etapas de su proceso de creación y sus viajes entre culturas.
En las monotipías, las líneas, que dan movimiento y configuran escenas propias alrededor de las figuras, son como los caminos recorridos por la artista en estos diez años entre Brasil y Argentina. Cada línea, pintada o estriada, evoca las trayectorias de Patricia, entre países, entre ciudades, entre culturas, entre grupos que permiten diálogos y asociaciones, que la artista nunca deja de evocar en sus imágenes.




Patricia Di Loreto: Manifestando-se em dois tempos, em duas culturas
Na exposição Manifesto em Dois Tempos, Patrícia Di Loreto nos propõe testemunhar um pouco do seu caminhar artístico da última década, entre sua cidade natal, Buenos Aires, e sua cidade adotada, Florianópolis, em Santa Catarina, Brasil.
O título da exposição evoca um díptico de 2019, O Manifesto, pintura na qual Patrícia cria uma composição dinâmica, oferecendo vários cenários possíveis ao espectador: uma figura feminina fala, ou canta, a um microfone, frente a dezenas de jovens que a assistem, batendo palmas, vibrando, ou simplesmente observando. Poderíamos gerar um espelhamento à mostra em si, onde a artista também se expõe, “fala” ao seu público, se manifesta poeticamente. E no título da exposição, Manifesto em Dois Tempos, Patrícia evoca seus dois momentos, Buenos Aires e Florianópolis, trazendo obras criadas nos dois locais, em períodos diversos. 
Patrícia Di Loreto conversa com as duas culturas a partir de volumes de cores, linhas e figuras que revelam etapas de seu processo de criação e de suas andanças entre culturas.

 








 

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